Matkustaminen ympäri maata tunneissa tai ympäri maailmaa päivässä on upeaa. Lentokoneen saaminen ilmaan vie kuitenkin uskomattoman määrän lentopolttoainetta. Toisin sanoen, vaikka teet parhaasi elääksesi “vihreästi”, yksi edestakainen lento ensimmäisessä luokassa Vancouverista Torontoon voi tuottaa saman määrän päästöjä kuin keskimääräinen autolla matkustaminen yhdessä vuodessa, tai lähes 20 prosenttia siitä tonnista, jonka keskimääräinen kanadalainen tuottaa hiilidioksidipäästöjä vuosittain. Emme voi ottaa sitä kevyesti vakavan ilmastonmuutoksen edessä.
Puhuimme matka- ja ilmastoasiantuntijoille lentämisestä, onko lentomatkustamisen vaikutuksia mahdollista lieventää ja tarkoittaako ympäristöstä huolehtiminen sitä, että sinun pitäisi lopettaa lentäminen kokonaan.
Kuinka pahaksi lentäminen ympäristölle on?
Winnipegin Prairie Climate Centren tutkimuskoordinaattori Christey Allen sanoo, että lentokoneet ovat viime kädessä paljon hiili-intensiivisempiä kuin autot. Vuonna 2018 kaupalliset lentoyhtiöt polttivat maailmanlaajuisesti 94 miljardia gallonaa fossiilista polttoainetta. Pelkästään lentoliikenteen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on vähintään 2 prosenttia, ja määrä voi tosiasiassa olla suurempi. Valitettavasti lentojen kansainvälinen ja lainkäyttöalueiden välinen luonne tarkoittaa, että näiden päästöjen tarkka seuranta on uskomattoman vaikeaa. Lentokoneet jättävät myös epäpuhtauksia ilmaan (kondenssilinjat) lentäessään, ja vesihöyry lisää kasvihuoneilmiötä – etenkin yleisten lentoreittien yllä.
Vaikka 2 prosenttia vaikuttaa pieneltä, lentomatkailu on kasvussa. Ympäristön säästäminen on suurelta osin päättäjien ja suurten teollisuuden johtajien vastuulla, jotta ne todella tehostavat toimintaansa ympäristöpolitiikassa (ja äänestäjien on äänestettävä ilmastonmuutoksen tosissaan ottavia edustajia), mutta yksittäisillä päätöksillä on silti merkitystä. Jos ajattelet: “Olen vain yksi henkilö”, pieniä elämäntapamuutoksia tekevillä henkilöillä on tärkeä rooli suurempien, globaaleiden muutosten käynnistämisessä. Mutta ennen kuin aloitat panikoimaan juuri varaamastasi lennosta, Allen korostaa myös, että ihmisten on tarkasteltava hiilijalanjälkeään kokonaisvaltaisesti. Jos otat julkisen liikenteen joka päivä ja lennät kerran vuodessa kesälomalle, hiilijalanjälkesi on silti parempi kuin jos ajaisit autolla yksin joka päivä lentämisen lisäksi.
Kuinka voin vähentää lentoni hiilipäästöjä?
Omat todelliset hiilijalanjälkesi vaihtelevat sen mukaan, kuinka monta välilaskua otat, lennätkö taloudellisella vai liikematkalla, kuinka polttoainetaloudellinen lentokonemallisi on, ostatko hiilidioksidipäästöjä lennon vaikutusten torjumiseksi ja käyttääkö lentoyhtiö lentokoneissaan mahdollisesti vähemmän päästöjä aiheuttavia raskaita biopolttoaineita (United aloitti biopolttoaineiden käytön vuonna 2016, kun taas JetBlue, Cathay Pacific, Qantas Airways ja Virgin Atlantic ovat joko aloittamassa tänä vuonna tai ovat siirtymässä siihen).