Taaperon kanssa Skotlantiin

Teksti: Paula Sankelo

Kun lapsemme oli puolitoistavuotias, saimme kutsun ystävän häihin Skotlantiin. Tiesimme, että omatuntomme ei sallisi lentää häihin, ja maateitse matka tuntui pitkältä taaperon kanssa. Koska Skotlanti on aiempi kotimaamme, ja koska meillä on siellä sekä ystäviä että sukulaisia, meitä kutkutteli ottaa kutsu vastaan. Rohkaisimme siis mielemme ja matkustimme taaperon kanssa pintateitse reitin Helsinki – Glasgow – Helsinki. Päätös kannatti: huomasimme, että lapsenkin kanssa on mukavaa reissata lentämättä.

Matkaa Helsingistä Skotlantiin saimme taittaa noin neljä vuorokautta:

  • 1. päivän ilta: Laivalla Helsingistä Tukholmaan
  • 2. päivä: Junalla Tukholmasta Kööpenhaminaan, majoittuminen kollegan luona
  • 3. päivä: Junalla Hampurin kautta Herfordiin, majoittuminen ystäväperheen luona
  • 4. päivä: Junalla Amsterdamiin, illalla lähtö laivalla Amsterdamista Newcastleen
  • 5. päivän aamu: Saapuminen Newcastleen, josta junalla Edinburghiin.
  • Edinburgista emme siirtyneet suoraan Glasgow’hun, vaan majoituimme aluksi ystävien luona Edinburghissa, ja seuraavaksi sukuloimme Edinburghin pohjoispuolella Fifen maaseudulla. Kaiken kaikkiaan matkamme Glasgow’hun kesti yli viikon. Paluumatkan teimme samaa reittiä, mutta hitaammin, sillä pysähdyimme Herfordissa muutamaksi yöksi. Yhteensä reissasimme melkein kolme viikkoa. Jälkikäteen ajatellen oli hyvä veto lähteä näinkin pienen lapsen kanssa pitkälle laiva- ja junareissulle. Myöhemmin maata pitkin matkustaminen on tuntunut luontevalta, kun pohjalla on kokemus siitä, että matkustaminen sujui taaperonkin kanssa. Esimerkiksi seuraavana kesänä, kun lapsi oli 2,5-vuotias, kävimme hänen kanssaan kyläilyreissulla Bergenissä. Laivamatka Tukholmaan, junamatka Osloon, yöpyminen Oslossa ja pitkä junamatka Bergeniin eivät siinä vaiheessa enää arveluttaneet lainkaan.

    Erityispiirteitä taaperon kanssa reissaamisessa

    Meillä oli Interrail-kortti aikuisille, mutta lapselle matka oli vielä ilmainen. Lapsen kanssa matkustaminen ei siis nostanut matkan hintaa, etenkin kun laivassakin lapsi nukkui vielä aikuisen vierellä. Matka ei siis tullut lapsen kanssa sen kalliimmaksi kuin kahden aikuisen kesken. Lapsemme on aina ollut aamun virkku, illan torkku. Suunnittelimme kaikki matkapäivät siten, että lapsi pääsi hyvissä ajoin nukkumaan, oli majapaikka sitten laiva tai muu. Tämän vuoksi matkan etukäteissuunnittelu vaati huomattavasti enemmän vaivaa kuin pelkkien aikuisten kera matkatessa. Toisaalta on pakko myöntää, että kun matka pääsi ajoissa nukkumaan, myös aikuiset olivat reissussa kaiken kaikkiaan pirteämpiä.

    Koska oli loppukesä ja Euroopassa loma-aika, osa junista oli hyvinkin täynnä. Tilannetta helpotti se, että 1,5 -vuotiaalla oli vielä matkassa mukana kevytrakenteiset rattaat. Koska ajoitimme kaikki junamatkat päiväsaikaan, ja koska 1,5-vuotias nukkui vielä aika pitkät päiväunet, osan junamatkasta hän joka tapauksessa nukkui rattaissaan. Meillä oli mukana myös kantoreppu, joka oli suureksi hyödyksi monissa tilanteissa.

    Mitään erityistä viihdykettä taapero ei tarvinnut reissullaan. Mukana oli yksi pyörillä kulkeva ankka, mutta ei esimerkiksi lapselle omaa tablettia tai muuta elektronista viihdykettä. Ajattelimme, että matkustaessa on hyväkin tottua siihen, että itse matkustaminen ja maisemien katselu on ensisijainen viihtymismuoto. Taaperoikäinen oli kova tutkimaan paikkoja ja esimerkiksi kulkemaan junaa päästä päähän, samoin kiertämään laivojen hyttikäytäviä. Useissa junissa ja laivoissa oli onneksi jonkinlaiset leikkipaikat. Myös pysähdykset leikkipuistoihin ja muihin puistoihin olivat tärkeitä, jotta lapsi sai välillä riehua kunnolla.

    Olemme siinä suhteessa onnekkaita, että lapsemme ei ole allerginen juuri millekään ja kokeilee uusia makuja mielellään. Syömispuoli oli siis matkalla vaivatonta. Meidän tarvinnut raahata paljoa välipaloja mukana, koska tiesimme, että löytäisimme lapselle kelpaavaa syötävää melkein mistä hyvänsä. Erityisen paljon syömisiä helpotti se, että imetin 1,5-vuotiasta vielä tiheään, eli maitovälipala oli joka tapauksessa aina lähellä. 2,5-vuotiaan kanssa matkustaminen oli jo siinä suhteessa hankalampaa, että en enää imettänyt ja välipala-asioita täytyi miettiä hiukan enemmän.

    Lentolakko mahdolliseksi kaikille!

    Nykyisin eskari-ikäinen lapsemme ei tietenkään muista varhaisimmasta ulkomaanreissusta mitään, niin eeppinen kuin se meidän vanhempien mielestä olikin. Varta vasten ei kannata lähteä lapsen kanssa ulkomaankokemuksia hakemaan, sillä kotimaastakin löytyy ihania (ja helpompia) matkakohteita. Jos kuitenkin vanhemmilla on halu lähteä ulkomaille esimerkiksi ystävien luona kyläilemään ja sukuloimaan, kannustan reissaamaan rohkeasti pintateitse lapsenkin kanssa! Perheiden tilanteet ja lasten temperamentit toki vaihtelevat: meillä esimerkiksi oli reissussa vain yksi lapsi ja kaksi aikuista, eli kenenkään ei tarvinnut olla yksin lapsesta vastuussa reissun päällä. Matkamme aikoihin olin apurahatutkija alhaisimmalla mahdollisella kotihoidontuella: taloudellisesti matkaamme helpotti se, että yhtä yötä (+ laivamatkoja) lukuun ottamatta pystyimme yöpymään ystävien tai sukulaisten luona. Onkin selvää, että pintamatkustamisen mukavuus riippuu esimerkiksi varallisuudesta, matkaan käytettävissä olevan ajan määrästä ja omien verkostojen laajuudesta. Vaikka matkustaa voi toisinaan huokeastikin, matkustaminen on joka tapauksessa luokkakysymys. Ilmastoystävällisempi matkailukulttuuri ei synny pelkästään sillä, että jotakuinkin keskiluokkaiset matkustajat jakavat matkustusvinkkejä keskenään. Lentämisestä on saatava poliittisilla päätöksillä kalliimpaa, ilmastoystävällisemmistä vaihtoehdoista puolestaan helpompia ja halvempia. Henkilökohtainen lentolakko ei ratkaise kaikkea, mutta se on joka tapauksessa vastuullisen matkailijan valinta. Kampanjana se yhdistää voimamme, jotta voimme yhdessä vaikuttaa laajemmalle. Kannustan lämpimästi lentolakkoon!

    Matkareitti:

  • Helsinki – Tukholma – Malmö – Kööpenhamina – Hampuri – Herford – Amsterdam – Newcastle – Edinburgh – Glasgow → paluu samaa reittiä.
  • Matkan kesto: n. kolme viikkoa kaikkine pysähdyksineen
  • Yöpymisiä laivassa: 4 yötä
  • Yöpymisiä hotellissa: 1 yö hiilineutraalissa hotellissa Kööpenhaminassa (ei ole enää toiminnassa)
  • Matkalla mieleenpainuvinta: Tanskassa, Saksassa ja Hollannissa on paljon tuulivoimaa!
  • Matkalla kurjinta: Matkalla sattunut sairastuminen, mahdollisesti enterorokko.